Svátek má: Nataša

Zprávy

Velikost textu:

Roček: Čínské stíhačky v Pákistánu jsou součástí nekonečného příběhu

Roček: Čínské stíhačky v Pákistánu jsou součástí nekonečného příběhu

Když jsme v sobotu psali, že Pákistán získá 25 čínských lehkých víceúčelových stíhačů J-10C, aby byly  protiváhou indických moderních36 stíhaček Rafale francouzské výroby, je třeba k tomu něco dodat.

Ilustrační foto
9. ledna 2022 - 07:20

Později bude dodáno dalších 11 letadel, tedy celkem 36 strojů. Šuškanda říká, že by měla vláda najít co nejrychleji peníze ještě na nejméně 10 letadel. Třeba i pomoci úvěru od mandarínů z Pekingu. Co to asi znamená?

Podle publicisty Františka Ročka se jedná o tichý signál narůstání nervozity. Saúdské Arábie byla finanční nadějí Pákistánu, ale již delší dobu představuje spíše problém.


Saudové vycouvali

Saúdské zrušení pákistánské investiční dohody ve výši 10 miliard dolarů, a tvrdé podmínky pro možné půjčky, to byla nejveselejší zpráva z počátku ledna o spolupráci Pákistánu se saudskými vládními islamisty.
Nedávné rozhodnutí Saúdské Arábie ustoupit od slibované investice za 10 miliard dolarů do pákistánského  petrochemického projektu zasáhlo vztahy v době, kdy Islámábád zoufale potřebuje nové zahraniční investice a finance.

Zájem o zřízení rafinérie Saudi Aramco v pákistánském přístavu Gwadar projevili Saudové v roce 2019.
Ale rok 2021 byl ve znamení usnutí tohoto projektu. Saudové naopak mají stále zájem o nové investice ve výši 100 miliard dolarů do sousedního indického petrochemického, těžebního a infrastrukturního sektoru. Na konci roku 2020 Rijád potvrdil, že jeho investiční plány v Indii jsou na dobré cestě, zatímco projekt Gwadar uvízl (skončil) v průběhu roku 2021.



Saudští podvraťáci si hrají na téměř svaté

Saudský Rijád ustoupil od dohody uprostřed poklesu bilaterálních vztahů, který začal v roce 2019, kdy Pákistán podpořil muslimský summit pořádaný Malajsií a podporovaný Tureckem.

Saúdská Arábie považovala tuto událost za hrozbu pro svůj vliv na takzvaný muslimský svět a potrestala

Pákistán prostřednictvím výzev k předčasnému splacení úvěru ve výši 3 miliard dolarů, přestože nakonec Pákistán odstoupil z malajského summitu.

V roce 2020 se bilaterální vztahy dále zhoršily a problémy se stupňují. Z čistě kšeftařského hlediska je pro Saudy lepší investovat v Indii. A pokud se snaží Saudská Arábie zlepšit své image ve světě, odklon od Pákistánu je teatrální možností.

Islamistická Saudská Arábie se snaží tvářit, že už nemá zájem sponzorovat džihád a financovat madrasy a mešity tam, kde kralují militantní islamisté.

"Naneštěstí pro Pákistán si královští vládci Saúdské Arábie uvědomili, že cesta vpřed pro ně spočívá v modernizaci nejen prostřednictvím získávání technologií, ale také v pomalém uvolňování kontrol, které po staletí držely Araby zpět. Nevidí už Pákistán jako spojence ve svém úsilí," hodnotí situaci Pervez Hoodbhoy, pákistánský aktivista za lidská práva a profesor na Forman Christian College a Quaid-e-Azam University v Pákistánu.

Čínská karta

Musí se tedy Pákistán spoléhat prozatím především na Čínu? A proč ne? Když jsem v japonských novinách v úterý 4. ledna viděl titulek „Tesla otevírá showroom (obchodní a realizační centrum) v čínské oblasti Sin-ťiang, kterou USA označují za centrum genocidy“, proč by se pákistánská mocenská elita nemohla také tulit k Číňanům?

Obviňování mandarínů z porušování lidských práv vůči ujgurské muslimské populaci v čínské oblasti Sin-ťiang je pro pákistánskou muslimskou vládu nepodstatné. Vždyť obvinění Číňanů přichází od ďábla, tedy od USA.

Jaký to má vztah ke kovovým ptákům J-10C? Pákistánské velení nemůže vyloučit, že opět dojde k velkému leteckému mejdanu, jako byl dvoudenní letecký souboj Indie a Pákistánu nad pohořím Kašmír koncem února 2019. Střetly se čínsko-pákistánské letouny JF-17 a americké F-16 na jedné straně a na indické straně ruské letouny MiG-21 Bison a Su-30MKI.

Neoficiální úvahy o nákupu ještě alespoň desítky dalších J-10C mají racionální podklad. Pokud Indové v případném krátkém konfliktu nasadí koordinovaně větší část svých nejmodernějších letadel, což by mohly být francouzské Rafale, desítka čínských stihaček navíc by pro Pákistánce znamenala cennou bojovou zálohu.
Znamenalo by to též posílení možnosti výcviku dalších pilotů na těchto letounech. Co kdyby v případě nouze Čína rychle dodala Pákistánu další stíhačky na dluh, pro které by mělo letectvo již vycvičené záložní piloty? Ale to je již spekulace.

Ale víceúčelový J-10C, cenově dostupný stíhač v kategorii 4+, není spekulací. Na jeho současném příběhu je vidět jakou bažinou je lidské dění.

(rp,prvnizpravy.cz,foto:xinhua)