Svátek má: Blanka

Komentáře

Boom průmyslu na východě EU

Motorem české ekonomiky byl v závěru loňského roku nepochybně průmysl.

 A jak ukázaly pondělní evropské výsledky tohoto odvětví, podobně tomu bylo i v řadě dalších – převážně východních – zemí. Prosincová průmyslová výroba v této části unie totiž dokázala překonal předloňské výsledky, zatímco ve starých členských zemích v podstatě zaostala za očekáváním trhu.

Rekordmanem v úplném závěru roku bylo jednoznačně Slovensko, kde průmyslová výroba meziročně vzrostla o téměř sedm procent, avšak v úspěšnější polovině byla i ČR s půlprocentním navýšením produkce. Výrobci v těchto zemích tak v závěru roku alespoň částečně umazávat výpadek způsobený korona krizí a podporovali udržení těchto ekonomik v černých číslech i v době druhé vlny pandemie.

Je škoda, že s celkovými výsledky průmyslu ještě nebyly k dispozici všechny podrobnosti, nicméně při pohledu na předchozí měsíce je vidět, jak se v podstatě celém středoevropském regionu vrátil boom automobilového průmyslu, který v první polovině roku zažil největší propad v historii. A podobný, i když trochu opožděný comeback automobilek byl vidět i v Německu, kde ovšem celková prosincová čísla ještě zaostala za předloňskou úrovní.



Když se navíc podíváme na lednové výsledky německého automobilového průmyslu, nemělo opožděné oživení výroby zřejmě ani dlouhého trvání. Na výrobce nejspíše už začíná doléhat nedostatek komponent, který je nutí omezovat výrobu na začátku letošního roku. A podle zpráv z médií to vypadá tak, že nemusí jít rozhodně o krátkodobou epizodu. Jak moc tato nová situace doléhá i na tuzemské producenty zatím zřejmé není. Musíme si počkat na výsledky výroby všech tří automobilek, které budou k dispozici během následujících dnů. V každém případě to zatím vypadá tak, že minimálně z pohledu zakázek je výhled pro tuto nejvýznamnější část tuzemské ekonomiky velmi příznivý. Teď už jen mít dostatek čipů, aby se zvýšená (či odložená) poptávka po autech odrazila i v růstu produkce.

Petr Dufek