Svátek má: Rudolf

Zprávy

Velikost textu:

Reuters,BBC a Bellingcat se účastní tajných programů proti Rusku

Reuters,BBC a Bellingcat se účastní tajných programů proti Rusku

Nové uniklé dokumenty ukazují, že se Reuters a BBC podílejí na tajných programech britského ministerstva zahraničí s cílem „ změnit přístup“ a „ oslabit vliv ruského státu “ spolu s poskytovateli zpravodajských služeb a Bellingcatem.

Ilustrační foto
1. března 2021 - 11:25

Britské ministerstvo pro zahraniční věci a Commonwealth sponzoroval agenturám Reuters a BBC při provádění řady skrytých programů zaměřených na podporu změny režimu v Rusku a na oslabení vlivu jeho vlády ve východní Evropě a střední Asii, podle řady uniklých dokumentů .

Dokumenty ukazují, že Nadace Thomson Reuters a BBC Media Action jsou zapojeny do tajné informační válečné kampaně zaměřené na boj proti Rusku. Mediální organizace, které pracují prostřednictvím oddělení britského zahraničního úřadu známého jako Counter-Disinformation and Media Development (DCDM), fungovaly vedle sbírky poskytovatelů zpravodajských služeb v tajném subjektu známém jednoduše jako „Konsorcium“.

Prostřednictvím vzdělávacích programů pro ruské novináře, na které dohlíží Reuters, se britské ministerstvo zahraničí snažilo vyvolat „ změnu postoje mezi účastníky “,  která měla „ pozitivní dopad“ na jejich „ vnímání Velké Británie “.

„  Tato odhalení ukazují, že když poslanci zaútočili na Rusko, britští agenti využívali BBC a Reuters k zavedení přesně stejné taktiky, kterou politici a mediální komentátoři obvinili z používání Ruskem,  “ řekl The Grayzone Chris Williamson, bývalý britský labouristický poslanec, který se pokusil přivést tajné aktivity DCDM pod veřejnou kontrolu a bylo mu zabráněno jednat z důvodů národní bezpečnosti.

„  BBC a Reuters jsou zdrojem globálních informací, které jsou bezúhonné, nestranné a činí z nich autoritu,“ řekl pan Williamson, „ ale oba jsou nyní těmito odhaleními velmi kompromitovaní. Tato politika dvojího standardu diskredituje pouze politiky a mediální společnosti  “.

Jenny Vereker, mluvčí nadace Thomson Reuters Foundation, implicitně potvrdila autentičnost uniklých dokumentů v e-mailové odpovědi na otázky od The Grayzone. Tvrdila však, že „  závěr, že se Thomson Reuters Foundation zapojila do„tajné činnosti“, je nepřesný a narušuje naši práci ve veřejném zájmu. Po celá desetiletí otevřeně podporujeme svobodný tisk a snažíme se pomáhat novinářům po celém světě rozvíjet dovednosti potřebné k nezávislému zpravodajství  “.



Uniklá řada souborů se velmi podobá dokumentům spojeným s britským ministerstvem zahraničí, které v letech 2018 až 2020 vydala hackerská skupina Anonymous. Stejný zdroj tvrdil, že získal nejnovější sadu dokumentů.

Úniky zpráv ilustrují znepokojivě podrobně, jak se Reuters a BBC - dvě z největších a nejvýznamnějších zpravodajských organizací na světě - pokusily reagovat na žádost britského ministerstva zahraničí o pomoc s cílem zlepšit jeho „ schopnost reagovat a propagovat naši zprávu po celém Rusku“ a „ čelit narativu ruské vlády “. Podle ředitele DCDM bylo jedním z deklarovaných cílů britského ministerstva zahraničí „ oslabení vlivu ruského státu na jeho blízké sousedy “.

Reuters a BBC hledaly kontrakty v řádu milionů dolarů na prosazování britských státních intervenčních cílů a slíbily vyškolit ruské novináře prostřednictvím cest a školení financovaných britským ministerstvem zahraničí, vytvořit sítě vlivu v Rusku a jeho okolí; a podporovat orientaci NATO v rusky mluvících regionech.

V několika návrzích předložených britskému ministerstvu zahraničí se Reuters chlubila globální sítí vlivů 15 000 novinářů a spolupracovníků, z toho 400 v Rusku.

Plány britského ministerstva zahraničí byly prováděny tajně a ve spolupráci s údajně nezávislými a významnými online médii, včetně Bellingcat , Meduza a Mediazona, založených Pussy Riot. Účast Bellingcatu byla zjevně součástí intervence britského ministerstva zahraničí ve volbách v roce 2019 v Severní Makedonii jménem kandidáta pro NATO.

Poskytovatelé zpravodajských služeb, kteří dohlíželi na tuto operaci, Zinc Network, se chlubili, že založili „ síť youtuberů v Rusku a střední Asii “ a  „ pomáhali účastníkům provádět a přijímat mezinárodní platby, aniž by byli registrováni jako zahraniční zdroje financování“. Společnost také inzerovala svou schopnost „aktivovat řadu zpráv“ na podporu protivládních protestů v Rusku.

(rp,prvnizpravy.cz,donbassinsider,foto:arch.)