Svátek má: Lýdie

Zprávy

Velikost textu:

Novinář WP: Mueller neprokázal vliv Ruska na vítězství Trumpa!

Novinář WP: Mueller neprokázal vliv Ruska na vítězství Trumpa!

Rusko zveřejnilo reklamní zprávy na sociálních sítích, které prý mohly ovlivnit hlasy Američanů ve volbách do roku 2016.

Ilustrační foto
18. února 2018 - 04:20

To mimo jiné vyplývá z obvinění amerického generálního prokurátora Roberta Mullera vůči 13 Rusům a třem ruským organizacím. Nicméně, jak píše korespondent The Washington Postu, je dost pochybné, že by to přesvědčilo desítky tisíc lidí, aby hlasovaly pro Trumpa.

Otázku, zda ruský zásah pomohl změnit výsledky voleb v USA v roce 2016, není tak snadné zodpovědět, napsal korespondent Washington Postu Philip Bump. Takže, podle něj, vítězství Trumpa umožnila mírná převaha v několika státech, a jestli by 29 tisíc lidí ve Wisconsinu, Pennsylvanii a Michiganu hlasovalo pro Clintonovou, tak by vyhrála ona. Je však možné říci, že kvůli vměšování Ruska se těchto několik desítek tisíc lidí rozhodlo hlasovat ve prospěch Trumpa? klade novinář otázku.

Víra o „vměšování“ Ruska roste, a to navzdory nedostatku důkazů!

Trump sám na stránce svého Twitteru a s výpovědí Bílého domu trvá na tom, že obvinění, která americký zvláštní prokurátor Robert Muller představil 13 Rusům a třem ruským organizacím, naznačují, že Rusko vůbec neovlivnilo výsledek voleb. „Rusko zahájilo svou protiamerickou kampaň v roce 2014, dlouho předtím, než jsem oznámil, že budu kandidovat na prezidenta. Nikdo neovlivnil výsledky voleb. Trumpův tým neudělal nic špatného - neexistovala žádná tajná dohoda!" cituje novinář z tweetu amerického prezidenta.

„Nejnovější obvinění Muellera proti 13 Rusům a třem organizacím ve skutečnosti neříkají nic o přímých pokusech o rozbití systému počítání hlasů. Je také pravda, že žádný důkaz, že došlo k takovému narušení, nebyl předložen, a ve své podstatě je dobře známo, že ovlivnit celostátní volby, kde k hlasování dochází v tisících čtvrtích, bylo by nesmírně těžké,“ napsal Philip Bump.

Analyzoval, co přesně ruská Agentura internetová výzkumná učinila v souladu s těmito obviněními, a dospěl k závěru, že by bylo pochybné, aby to přimělo správné množství Američanů, aby změnili názor a hlasovali pro Trumpa. Takže, pokud budete dávat pozor pouze na reklamy v sociálních sítích, tak se ukazuje, že stovky tisíc lidí viděly zprávy z ruských stránek, ale každý den miliony Američanů viděli spoustu (jiných) příspěvků na sociálních sítích, takže asi jen „Rusko přililo olej do ohně“.

Bývalý šéf CIA John Brennan napsal na své stránce na Twitteru, že nelze dojít k tomu, že by jednání Ruska ne mohlo ovlivnit hlasy alespoň některých Američanů. „Hlasy některých voličů - ale zdá se, že nevěří, že se mnozí změnili svůj názor," uvedl autor článku.

Současně připomíná: obvinění neznamená, že to je vše, co Rusko udělalo. Ruští hackeři jsou také obviněni z toho, že se dostali do korespondence demokratů a toto téma bylo široce diskutováno měsíc před volbami. A pro Trumpa je to problém, protože chce, aby jeho vítězství ve volbách vypadalo jako jeho zásluha. Kromě toho se obává obvinění, že údajně pomohl Rusku změnit výsledky voleb.

Odpověď na otázku, zda je tajná dohoda, závisí na tom, jak každá osoba pro sebe definuje pojem „tajná dohoda", napsal autor článku. Abychom pochopili, zda by Rusko mohlo ovlivnit výsledek voleb, museli byste vést rozhovor s každým voličem ve třech uvedených státech, k pochopení, co přesně rozhodlo o jejich rozhodnutí. To není možné, a pro Trumpa je to jak požehnání, tak prokletí, uzavírá novinář The Washington Post.

I poněkud střízlivější článek WP (který jinak není sympatizantem Trumpa a značnou měrou se podílel a podílí na protiruském tažení) ukazuje, že celé vyšetřování „vměšování“ Ruska do amerických voleb a „spiknutí“ Donalda Trumpa s Vladimirem Putinem, se stává jednou velkou smutnou groteskou, která je na rozdíl od dílek Harolda Lloyda příliš hlasitou.


Pod záplavou neustálých „podezření“ hlubokých „přesvědčení“ a „obviňování“ (žádný důkaz) se jen málokdy  zableskne racionální pochybnost o tom, jak by mohlo Rusko ovlivnit desítky milionů amerických voličů pomocí reklamy třeba na Twitteru, která tvořila sotva 1 procento ze všech předvolebních reklam na této síti v předvolebním období. Američané, kteří jsou denodenně zaplavováni hrůzou médií a politiků z „ruského vměšování“, si patrně ani neuvědomují, že z nich média a politici v podstatě dělají dementní populaci v příběhu, „kterak si 13 Rusů zvolilo 45. amerického prezidenta“.

(kou, prvnizpravy.cz, washingtonpost.com, foto: arch.)