Svátek má: Cecílie

Regiony

Velikost textu:

Nejoblíbenější fyzikář(ka) opět získá titul ČEZ Ámos

Nejoblíbenější fyzikář(ka) opět získá titul ČEZ Ámos

Až do konce letošního roku mohou žáci základních a středních škol přihlašovat své oblíbené učitele do soutěže Zlatý Ámos a zároveň je tak nominovat i na titul ČEZ Ámos. 

Oranžová učebna v Hrádku nad Nisou
11.listopad 2017 - 07:00

Kdo se jím stane, pak rozhodnou hlasováním zaměstnanci Skupiny ČEZ. Vítěz získá pro svou školu 200 000 korun od Nadace ČEZ na vybavení učebny pro výuku technických a přírodovědných předmětů.

Své oblíbené učitele mohou žáci a středoškoláci přihlašovat na www.zlatyamos.cz. Přihláška musí obsahovat nejen stručnou charakteristiku a fotografii pedagoga, ale hlavně zábavnou či zajímavou příhodu, kterou žáci s oblíbeným vyučujícím prožili. Pro uznání nominace jsou potřeba ještě podpisy sta osob, které s ní souhlasí. Důležitá je případně i zmínka, že kantor bude zároveň kandidovat na nejoblíbenějšího fyzikáře. ČEZ Ámose ovšem nevybírá porota soutěže Zlatý Ámos, ale volí ho zaměstnanci Skupiny ČEZ, kteří na firemním intranetu vidí medailonky učitelů s informacemi z přihlášky. Anketa ČEZ Ámos je přitom jednou z mnoha aktivit Skupiny ČEZ na podporu vzdělávání v oblasti technických oborů.

Slávek Hrzal, zakladatel Dětské tiskové agentury a soutěže Zlatý Ámos. Vlevo fyzikářka Jana Czuchová ze Základní školy T. G. Masaryka v Hrádku nad Nisou, která se stala ČEZ Ámosem 2015.


„Fyzika bohužel dlouhodobě patří k nejméně oblíbeným předmětům, dětem připadá příliš těžká a odtržená od reality. Kdo si k ní nenajde cestu v raném věku, pak už jen těžko preference změní. Proto se snažíme podporovat učitele, kteří chtějí fyziku učit poutavě a získávat pro ni další generace nadšenců,“ říká Michaela Ziková, ředitelka Nadace ČEZ.


Vzpomínáte na hodiny fyziky s hrůzou a odporem? Tak to vás jistě neučil laureát ČEZ Ámos. Již popáté mohou pedagogové, kteří svůj neprávem neoblíbený předmět vyučují dobře a s nadšením, získat toto ocenění pro nejoblíbenějšího fyzikáře.  V anketě ČEZ Ámos jsou zatím nejúspěšnější Jihočeši. Poprvé bodovali hned v prvním ročníku soutěže v roce 2014, kdy titul získal Jaroslav Koreš z Gymnázia J. V. Jirsíka v Českých Budějovicích, a v loňském školním roce znovu. Vítězkou 2016/2017 se totiž stala Alena Šedivá z táborského Gymnázia Pierra de Coubertina.

Vůbec prvnímu ČEZ Ámosovi gratuloval i ministr školství Marcel Chládek

Sympatie zaměstnanců ČEZ získala svou snahou ukázat na přítomnost fyzikálních jevů v našem každodenním životě a vysvětlovat teorii odlehčenou formou. Výhru v podobě 200 tisíc korun využilo táborské gymnázium k nákupu nové přehrávací techniky, promítacího plátna a také spektrografu. A v čem vidí příčinu neoblíbenosti svého předmětu? „V 90. letech se snížily hodinové dotace na přírodovědné předměty, ale množství látky, které učitelé musí probrat, zůstalo stejné. Není tedy tolik času na vysvětlování. Navíc fyzika se neobejde bez matematiky, ani ta nepatří zrovna k favoritům v řebříčcích popularity,“ říká ostřílená pedagožka Alena Šedivá.

Jejím předchůdcem na postu ČEZ Ámose byl Jaroslav Reichel ze Střední školy sdělovací techniky v Praze, Jana Czuchová ze Základní školy T. G. Masaryka v Hrádku nad Nisou se stala vítězkou ve školním roce 2014/15. Nikdy přitom nevěřila, jak snadno a lehce se dá najednou utratit 200 000 korun. Díky žákům, kteří ji nominovali do soutěže Zlatý Ámos a zároveň i na titul ČEZ Ámos, a hlasování energetiků tak škola pořídila do nové speciální učebny různé elektronické stavebnice, digitální váhy, USB mikroskopy a kamery, Van De Graaffův generátor, senzor hluku či tepla, notebooky a další nejen pro výuku fyziky užitečné věci.  

Pro Ústeckénovinky.cz Ota Schnepp, mluvčí Skupiny ČEZ pro střední a severní Čechy.

(lh,ústeckenovinky.cz,foto Ota Schnepp,ČEZ)