Svátek má: Oleg

Regiony

Velikost textu:

Doprava se z koronaviru úplně nevzpamatovala

Doprava se z koronaviru úplně nevzpamatovala

Ústí nad Labem – Protiepidemická opatření v letech 2020 a 2021 částečně omezila nejen podnikání a školství, ale i dopravu.

Ilustrační foto
3. srpna 2021 - 07:00

S dvouletým odstupem je to zřejmé i ze statistik průjezdnosti krajského města Ústí nad Labem. Společnost NTD group v Ústí nad Labem monitoruje průjezd vozidla řadou křižovatek a přechodů pro chodce. Ve srovnání s předcovidovým rokem 2019 došlo v roce 2020 a 2021 k poklesu dopravy. To se projevilo i v červnu 2021, tedy v měsíci, kdy téměř všechna omezení již byla zrušena.

V příhraničním ústeckém okresu počet vozidel v ulicích je částečně omezen menší mírou osobní automobilové turistické dopravy mezi Německem a ČR.

Meziměstský tranzit

Z labského nábřeží, tedy z ulice Přístavní na křižovatku pod Mariánskou skálou, v lednu 2019 a 2020, kdy jsme v Evropě neměli žádné problémy s koronavirem, projíždělo v průměru milion vozidel: 1 036 050 v lednu 2019 a 991 652 v lednu 2020. Ale v lednu 2021 projelo jenom 862 225, tedy o 16,8 % méně než v roce 2019.
V červnu 2021 byla kupodivu situace podobná.

Pokud v červnu 2019 projelo mezi Přístavní ulicí a křižovatkou 1 171 216 vozidel a v červnu letošního roku 1 010 712, znamená to pokles o 160 tisíc vozidel, tedy téměř o 14 %. To je signál, že česká společnost se ještě z koronavirové pandemie nevzpamatovala.

Pohyb vozidel mezi městy (Pražská ulice je tranzitní komunikací ve směru z Ústí na Děčín – Liberec a Ústí na Lovosice – Prahu), především v osobní dopravě, je dosud tlumenější.

Lépe než v březnu

Z tříletých statistik společnosti NTD group ale vyplývá, že přesto došlo k oživení dopravy. V březnu 2019 projelo mezi Přístavní ulicí a křižovatkou pod Mariánskou skálou 1 093 908 vozidel, v roce 2020 jenom 887 527 a letos kupodivu ještě méně - 786 133 vozidel. Letos tedy o 28 % méně než v roce 2019.

Pokud letos v březnu byla doprava v těchto místech o 28 % menší než v roce 2019, v červnu to již bylo o 14% méně než v červnu 2019.

Dopravní psycholog Josef Seidlic již v roce 2020 upozorňoval, že s uvolňováním protikoronavirových opatření budou řidiči reagovat se zpožděním. To se zřetelně ukazuje i letos.

„Nákladní doprava nebyla příliš omezena. Protiepidemická opatření měla dopad především na individuální dopravu. Hlavně ve městech pohyb osobních automobilů výrazně poklesl v rámci pojíždění po městě,“ upozornil Seidlic.

Podle statistik NTD group loni v řadě méně frekventovaných ulic poklesl v některých dnech provoz až o 40 %.



Město se vrací k normálu

Na hlavních trasách uvnitř rozsáhlé aglomerace krajského města se doprava již vrátila více méně do starých kolejí. Mezi nejzatíženější ulice patří Masarykova třída. Kdo chce přejít ulici např. u ústeckého zimního stadiónu je odkázaný na semafory, protože během dne tam probíhá velmi intenzivní doprava.

Na této křižovatce je velmi dobře vidět jak protikoronavirová opatření omezovala dopravu uvnitř města. V lednu 2019 projelo přes přechod pro pěší u zimního stadionu 482 695 vozidel, v lednu 2021 jenom 417 566.

V březnu 2019 projelo přes přechod 504 728 vozidel, letos 439 742. Teprve letos se červnový průjezd vyrovnal roku 2019. Dokonce byl provoz v červnu o něco živější, protože NTD group zaznamenala 529 650 projíždějících vozidel, ale v červnu 2019 „jenom“ 503 813.  

Měření NTD Group podporují i statistiky nehodovosti v ústeckém okrese za první pololetí letošního roku. Počet dopravních nehod v letech 2000 a 2001 je prakticky stejný, kolem tisíce nehod. Naproti tomu v roce 2019 v ústeckém okrese dopravní policie evidovala přes 1100 případů.

Některá jednání řidičů neovlivnil ani koronavirus. Nejvíce dopravních nehod za první pololetí bylo v pondělí a v pátek, což je dlouhodobý trend.


(rp,fr,usteckenovinky.cz,foto:arch.)